Thursday 28 April 2011

Kerajaan berharap agar generasi muda mempu menjadi modal insan yang berkualiti
Huraikan kriteria-kriteria yang ingin anda capai untuk menjadi modal insan yang berkualiti.
Kebelakangan ini, kebanyakan generasi muda terjebak dalam kegiatan gejala sosial. Contahnya, merokok,melepakdan juga merempit. Hal ini menyebabkan masyarakat tempatan takut anak-anak remaja mereka akan terjebak dalam gejala sosial ini.Pihak Kerajaan berusaha untuk melahirkan modal insan yang berkaliber agar negara kita Malaysia dipimpin oleh pemimpin yang lebih baik pada masa akan datang,dan melonjakkan nama Malaysia di persada dunia,bak kata pepatah ?Bagamana acuannya,begitulah kuihnya?. Kita haruslah mencapai beberapa criteria untuk menjadi modal insan yang berkualiti.
Kriteria yang harus ada pada generasi muda untuk menjadi modal insan yang berkualiti ialah, berpelajaran tinggi dan berfikiran terbuka. Hal ini dapat, menyelesaikan banyak kemelut di dalam negara kita. Antara masalah-masalah yang dapat diselesaikan ialah,kemelut rasuah, pencemaran alam,dan juga gejala sosial. Hal ini sekaligus dapat meningkatkan nama negara kita. Jadi,kita sebagai generasi muda masa kini haruslah,berusaha untuk menuntut ilmu agar kita berfikir dengan lebih kritis dan menjadi modal insan yang lebih berkualiti.
Selain itu, kita juga harus mempunyai didikan agama sempurna dan betul. Hal ini kerana,didikan agama amat penting agar seseorang itu lebih tenang dan tidak terburu-buru mengambil sesuatu keputusan. di samping itu, mereka juga akan lebih berdisiplin. Contohnya, mereka akan menjalankan tanggungjawab mereka dengan jujur dan ikhlas tanpa sebarang paksaan. Negara kita juga akan aman dan damai tanpa tipu daya,bak kata mutiara ?Agama tiang Negara?. Oleh itu, kita haruslah mengukuhkan keimanan kita untuk mencapai modal insan yang berkualiti.
Di samping itu, kita juga haruslah bersikap bertanggungjawab,agar kita tidak bersikap seperti?melepaskan batuk di tangga?.Kita Haruslah memupuk sikap bertanggungjawab mulai sekarang. Contohnya, kita haruslah menjalankan tanggungjawab kita sebagai seorang anak dan juga sebagai seorang pelajar sekolah. Sikap bertanggungjawab ini juga dapat melancarkan pentadbiran negara,jika setiap individu bersikap bertanggungjawab. Oleh itu, kita haruslah menanam sikap bertanggungjawab di dalam diri kita, agar generasi muda masa kini dapat menjadi modal insan yang berkualiti.
Tambahan pula, kita haruslah teliti dengan keadaan sekeliling kita. Hal ini agar, kita tidak menjadi seperti ?katak didalam tempurung?. Kita haruslah peka dengan keadaan sekeliling. Sesuatu kerja yang dilakukan dengan teliti, kesilapannya juga akan kurang. Negara kita juga dapat ditadbir dengan baik jika generasi muda masa kini teliti dan bertindak secara rasional dengan keadaan sekeliling mereka. Jadi, kita haruslah peka dengan keadaan semasa.
Kesimpulannya, semua pihak haruslah saling berganding bahu untuk melahirkan generasi muda sebagai modal insan yang berkualiti. Selain itu, kita sendiri haruslah berusaha untuk mencapai kriteria-kriteria untuk menjadi modal insan yang berkualiti. Jadi, harapan kerajaan untuk menjadi generasi muda sebagai modal insan yang berkualiti akan dapat dicapai.

Thanks For Reading (:

No comments:

Post a Comment

blog ini hak milik 1k2(2011)